European club

While an important debate about the future of Europe was going on, in October 2002 we founded Europeanclubeuropeo.

We wish to develop our knowledge and understanding of the European culture with the help of teachers, parents and experts and also through real communication with students from other European countries. “Enlargement” is the theme we have been focussing on during these years, because we believe it will affect our lives deeply. We are trying to work out the means to face the economic, social and cultural changes in Europe.

Why are we writing in English? To be understood by our European friends. English is a must, but you will read several different languages in our website because Europe is and will be linguistically diverse.

To socialize with all the members of the club, we organize evenings out, trips, European tours and picnics. We will be very happy to welcome you to our club. Join us! It’s easy and cheap.

Wordcrossing

Entusiasmante esperienza di scambio culturale a Trikala, per la delegazione italiana rappresentata dal Liceo scientifico ULIVI di Parma, dal 18 al 24 febbraio 2013, nell'ambito del Progetto Europeo Multilaterale LLP‘ Comenius'.

Dopo il primo meeting svoltosi a Igualada, Barcellona (Spagna), dal 6 al 10 novembre 2012, il secondo è targato ‘Grecia’. Gli studenti Madelina Gheghici (2^E) , Luca Lauria (2^E), Paolo Tagliavini (2^H), Greta Cerati (2^H), Luca Rossi (4^F) e i docenti Adelinda Re e Mutti Giordana, sono stati ospiti in Tessaglia della delegazione greca insieme alle scuole partner: Institut Pere Vives Vich, Igualada, Catalogna (Spagna); 5^Gymnasio Trikalon, Trikala, Thessalia (Grecia); Gimnazjum Publiczne in Romana Czerneckiego, Slupia, Swietokrzyskie (Polonia); Colegiul National Mihai Eminescu, Baia Mare, Nord-Vest (Romania); Süleyman Demirel Anadolu Lisesi, Hatay, Akdeniz (Turchia).

Tanti simpatici incontri con le persone, esplorazioni di luoghi straordinari e danze tipiche, insieme alla relazione dei lavori con i partner; si è mirato agli obiettivi del progetto Comenius Wordcrossing: accrescimento della consapevolezza interculturale in una dimensione europea, promozione della lettura (Wordcrossing), migliori competenze linguistiche in italiano e in inglese.

Attualmente continuano le attività laboratoriali e la lettura di romanzi europei in vista del prossimo meeting di aprile a Baia Mare, in Romania. Qui si concluderà la prima fase di lavoro del Progetto (biennale), per poi riprendere il prossimo anno scolastico con i meeting in Italia, Polonia e Turchia. Aspettiamo tutti presto a… Parma, liceo ULIVI!